#Bachendansa

#Bachendansa és un espectacle multidisciplinari, creat i produït al territori lleidatà, que imbrica música i dansa. Alhora és una obra que estableix un diàleg artístic entre el passat i el present, entre la música barroca i la dansa contemporània.

Hi participa la Jove Companyia de l’Escola de Dansa Montse Esteve de Guissona (Ed+) i l'Orquestra de Cambra de la Catalunya Interior (OCCI), amb seu a Cervera; sota la direcció escènica i coreogràfica de Montse Esteve, la direcció musical de​ Jordi Castellà​ i la direcció artística de Marc Castellà​.


Fou l'espectacle de cloenda de Cervera Capital de la Cultura Catalana 2019 (Gran Teatre de la Passió de Cervera)

L’Escola de Dansa Montse Esteve va néixer l’octubre del 2003, a Guissona. Des de llavors, ha realitzat diversos espectacles arreu de Catalunya i de l’estat espanyol, en les disciplines de dansa contemporània i urbana. Al llarg de la seva trajectòria ha estat guardonada amb diversos premis en certàmens i concursos de dansa a Barcelona, Tarragona, Madrid, Burgos, Huesca i Figueres, entre d’altres. Montse Esteve n’és la directora.

L'Orquestra de Cambra de la Catalunya Interior neix l’octubre del 2018, a Cervera, amb la voluntat de realitzar activitats culturals musicals al territori, esdevenint una formació musical que serveixi de pont entre les orquestres i formacions de conservatoris i escoles de música i les professionals. Jordi Castellà n’és el director.

#Bachendansa ha estat l’espectacle de cloenda de Cervera Capital de la Cultura Catalana 2019, al Gran Teatre de la Passió de Cervera, i del XXIII Mercat Romà de Guissona, a la Plaça Major de Guissona. També s’ha programat en diferents cicles i festivals com ara Mollerussa, Bellpuig i Sant Guim de Freixenet, entre altres.

Programa


J. S. Bach/D. Sitkovetsky: Ària de les Variacions “Goldberg”, BWV 988

J. S. Bach: Concert de Brandenburg núm. 3, BWV 1048

  • Allegro

  • Andante

  • Allegro

J. S. Bach: Preludi de la Suite núm. 1, BWV 1007, per a violoncel sol

J. S. Bach: Ària de la Suite núm. 3, BWV 1068

J. S. Bach: Concert de Brandenburg núm. 5, BWV 1050

  • Allegro

  • Affettuoso

  • Allegro


Marc Castellà, clavicèmbal solista

Míriam Cortada, flauta solista

Norbert Llorca, violí solista

Núria Serés, violoncel solista

Els concerts de Brandenburg

Els concerts de Brandenburg són sis concerts compostos per J. S. Bach (1685-1750), els quals representen una obra cabdal de la història de la música. Van ser un encàrrec de Christian Ludwig, marcgravi de Brandenburg, que cultivava les seves relacions amb molts músics i col·leccionava partitures, especialment de concerts. Sentí tocar a Bach i, més tard, va mencionar en to casual que estava interessat en una sèrie de concerts. Ben aviat, Christian Ludwig s'oblidà de la seva petició i sens dubte se sorprengué quan, dos anys més tard, rebé una partitura bellament autografiada de Sis concerts per a diversos instruments. Probablement, Bach s'havia pres tant de temps per escriure aquesta música perquè sentia molt poc entusiasme per compondre per la petita orquestra de la cort de Brandenburg. L'era de l'artista com a geni independent encara no havia arribat. D'aquesta forma, la dedicatòria de Bach a Ludwig és d'una humilitat extrema: “a Sa Altesa Reial, del seu humil i obedient servidor”. Tot i això, a Christian Ludwig els concerts no li semblaren prou bons com per incloure'ls en el catàleg de la biblioteca, que, de fet, comprenia quasi dos-cents concerts d'altres compositors. És força irònic, doncs, que un dels més grans compositors mundials dediqués algunes de les peces més importants de la història de la música a algú què ni tan sols va molestar-se a fer-les interpretar. En morir Christian Ludwig, al 1734, les partitures de Bach estaven intactes, com si mai no haguessin estat utilitzades, i en aquell moment van ser valorades en una quantitat ridícula de diners.


Fotografies de Marc Castellà, Gómez Grau, Jordi Prat i Roger Vilaseca